Het-autoplein.nl

alles over en voor auto's

 Nissan is 50 jaar in Nederland. Dat betekent 50 jaar innovatie, 50 jaar vooruitgang door vernieuwing.

Nissan 50 jaarDaarbij richt Nissan de pijlen niet alleen op prestigieuze sportwagens en eenmalige concept cars, maar juist op vernieuwingen die zijn terug te vinden in alledaagse, betaalbare gezinsauto’s. Zoals de Around View Monitor en de ProPilot.

De eerste MPV. De eerste crossover. De eerste elektrische gezinsauto. Een overzicht van 50 jaar Nissan in Nederland resulteert vanzelf in een overzicht van belangrijke trends in autoland.

De eerste serie Nissans arriveren in 1966 in Nederland: het betreft de Datsun Bluebird en de iets grotere Cedric. Niets in en rond de Zuid-Hollandse bollenschuur waar het merk start, doet vermoeden dat een halve eeuw later zo’n 700.000 Nissans in Nederland zouden zijn verkocht.

Markt opschudden
Het enorme aantal spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Daarnaast weet de fabrikant met grote regelmaat de markt op te schudden. Zoals met de Z- en ZX-modellen, met de Maxima met zijn veelvuldig bekroonde V6-motor, met de Micra die als eerste Japanse auto de titel Auto van het Jaar behaalt en met de verrassende tweezitter 100NX. Nu zetten modellen als de JUKE, de GT-R, de LEAF en de QASHQAI deze lijn onverminderd voort.

Al volgend jaar arriveert de QASHQAI met ProPilot, waarmee de auto zelfstandig over de snelweg kan rijden. Het is een eerste stap op weg naar de compleet zelfrijdende auto die Nissan in 2020 gereed heeft. De Nederlander Maarten Sierhuis geeft leiding aan de ontwikkeling van deze Nissan-technologie.


Makkelijker, veiliger en schoner
Ook elektrische aandrijving groeit komende jaren in belangrijke mate. Deze nieuwe generatie Nissans maakt autorijden makkelijker, veiliger en schoner. De Nissan van 2020 vindt zelf zijn weg vindt door het verkeer, verbindt zich met het energiesysteem van de gebruiker en stemt zich af op diens agenda. De volgende 50 jaar zijn begonnen met de introductie van Intelligent Mobility.


1966 - 1976 | Compact, zuinig en sportief


In de jaren '70 bestaat de term B-segment nog niet, ook niet in Nederland. En toch... de Datsun 410 (Bluebird) is een compacte, praktische en zuinige allrounder. Daarmee is de auto – waarmee het merk zich aandient in Nederland – een perfect voorbeeld van het B-segment.


Oppama
De sympathiek ogende Datsun wordt aangedreven voor een 1.299 cc viercilindermotor in combinatie met een handbediende drieversnellingsbak. De fabriek in het Japanse Oppama bouwt het model als twee- en vierdeurs sedan en als stationwagen.

1,3 miljoen
Wereldwijd is de auto een groot succes: in 4 jaar tijd worden 1,3 miljoen stuks gebouwd.

Pininfarina

De productie van het model start in 1964 als Bluebird 410. Pininfarina is betrokken bij het ontwerp dat bijdraagt aan de Europese uitstraling. Nissan laat de auto maken om zich tijdens de Olympische Spelen van 1964 (Tokio) te presenteren.


Sportieve auto voor gezinnen

In het najaar van 1967 toont Nissan de opvolger – de Datsun 510 – die leverbaar is vanaf 1968. Doel is een lichte, prettig rijdende en iets sportieve auto voor gezinnen te ontwikkelen. De lijnen zijn strak, fris en helder, de klassieke sedanvorm ten spijt. De combinatie van sportief en lichtvoetig rijplezier en praktische gebruiksmogelijkheden zorgen voor grote roem. In de Verenigde Staten doet de auto het goed op het circuit, in Australië verovert de Datsun een rallytitel.








1976 - 1986 | Daar is de eerste MPV

MPV: deze afkorting moet begin jaren tachtig zijn weg nog vinden naar de Dikke Van Dale. Met de Prairie levert Nissan de voorloper van de ruimteauto die in de jaren erna een onstuitbare opmars maakt.

Twee schuifdeuren, geen B-stijl
Praktisch is de Nissan Prairie zeker. Dat is de danken aan de twee schuifdeuren achter. En de auto heeft geen B-stijl tussen de voor- en achterdeuren. De portieren worden vergrendeld in de vloer en het dak. Hierdoor is de toegang tot het interieur optimaal.

7-zitter

De Prairie beleeft zijn debuut in 1981 in Japan en arriveerde een jaar erna in Europa. De auto heeft 5 zitplaatsen en is ook als 7-zitter beschikbaar. De techniek komt grotendeels van de compacte Sunny, de motor wordt geleend van de grotere Stanza (1.5, 1.8, 2.0 liter).

Datsun wordt Nissan
Bijzonder detail is dat de Prairie eerst als Datsun geleverd wordt en vanaf 1985 als Nissan door het leven gaat.

Opvolgers
In 1988 brengt Nissan de nieuwe Prairie uit, met de naam Prairie Pro, gebouwd in de Spaanse Nissan-fabriek. Dit model kenmerkt zich door meer afgeronde vormen en een elegant gestroomlijnde voorzijde. De B-stijl keert weer terug, de schuifdeuren achter blijven wel. De Prairie met 2.0-motor is optioneel leverbaar met vierwielaandrijving.




1986 - 1996 | Van hard naar zacht

De Micra van 1992 (K11) is zijn tijd vooruit. De ronde, sympathieke vormen staan haaks op de dan geldende designtrends. Erkenning krijgt de Micra volop: hij wordt in 1993 uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Het is voor het eerst dat een model van een Japanse fabrikant deze titel verovert.

Nederlandse trendwatcher
Het concept van de Micra is bedacht door de Nederlandse trendwatcher Lidewij Edelkoort. Ze constateerde dat mensen na de harde jaren tachtig behoefte hadden aan optimisme en vriendelijkheid. Zij vertaalde dat samen met Nissan in vrolijke vormen en kleuren en speelse designdetails zoals de ‘keramische’ draaiknoppen voor de ventilatie.

1,4 miljoen exemplaren
Het succes komt ook door het soepele rijgedrag en gunstige verbruik – dit met dank aan de aluminium zestienkleppers en lage gewicht van rond de 900 kilo. De populariteit van de Micra vertaalt zich in 1,4 miljoen geproduceerde exemplaren, gebouwd in Sunderland in de periode van 1993 tot 2002.

Klein budget
Ook anno 2016 is er veel interesse in de succesvolle Micra – het is een populaire occasion voor kopers met een klein budget.





1996 - 2006 | Hallo crossover

Stoere off-roaders, SUV’s en all-roaders zijn vanaf de jaren negentig niet meer weg te denken. Met de Terrano II biedt Nissan een mix van een stoere 4x4 en een praktische stationwagen. Dit idee krijgt vleugels met de komst van de eerste QASHQAI, de auto die het concept vervolmaakt en als crossover de wereld verovert.

Alternatief voor saaie middenklasse
De QASHQAI debuteert in 2006 tijdens de Parijse autoshow – de levering start begin 2007 in Nederland. De Nissan is in de eerste plaats een alternatief voor de ietwat gewone en daardoor ook kleurloze middenklasse vol vijfdeurs hatchbacks en stationwagens. De Nissan crossover is ruimer, heeft meer uitstraling, biedt een lekker hoge zitpositie en rijdt ook nog eens als een gewone personenauto. Niet onbelangrijk: de prijs is vergelijkbaar met die van een middenklasse stationwagen.


Succesvolste Nissan
De QASHQAI – een van de succesvolste Nissans ooit – is bedacht en ontwikkeld in Europa. De Britse fabriek in Sunderland verzorgt de productie. Er zijn meer dan 2,4 miljoen exemplaren gebouwd.

Platform van Renault en Nissan
De naam QASHQAI komt van een nomadische woestijnstam die in zuidelijk Iran leeft.
Nog een wetenswaardigheid: de QASHQAI is de eerste auto die gebouwd wordt op een gezamenlijk platform van de alliantie Renault en Nissan.





2006 - 2016 | Als eerste 100% elektrisch

Als eerste fabrikant levert Nissan een 100% elektrische gezinsauto: de LEAF. In Nederland worden in maart 2011 de eerste exemplaren overhandigd aan enkele tientallen rijders.

Snelladers
Nissan begeeft zich in 2011 met de elektrische auto op totaal onbekend terrein – de rijders trouwens ook. Laadpalen en de bijbehorende pasjes zijn nog een zeldzaamheid. In de eerste maanden dat de LEAF leverbaar is, zijn er welgeteld 6 snelladers in heel Nederland. Toch wagen bijna driehonderd rijders in het eerste jaar de overstap.

Fluisterstil
De elektro-Nissan baart opzien door zijn volledig emissievrije aandrijftechniek, fluisterstille rijeigenschappen en lage kosten per kilometer. Zo ontdekt Nederland elektrisch autorijden. Ook bijzonder: via een app is een aantal functies van de auto te bedienen en zijn rijstatistieken beschikbaar. De LEAF wordt in 2011 uitgeroepen tot Auto van het Jaar.

250 km
De LEAF heeft een lithium-ion-accu van 24 kWh. Daarmee rijdt de eerste generatie LEAF, gebouwd in Oppama, 175 kilometer (NEDC). Twee jaar later staat een op 100 punten verbeterde versie klaar die een NEDC-bereik van 199 kilometer biedt. Dan start ook de productie van het model in het Britse Sunderland. In hetzelfde jaar debuteert de e-NV200: de elektrische besteller met LEAF-techniek aan boord. Eind 2015 presenteert Nissan de versie die 250 km NEDC-bereik biedt dankzij een 30 kWh batterij.


220.000 elektrische Nissans

Nissan heeft wereldwijd inmiddels 250.000 elektrische auto’s verkocht, waarvan ruim 3.000 in Nederland.




2016 – 2026 | We gaan steeds slimmer rijden

Nissan wil als eerste autofabrikant een zelfrijdende, elektrische auto leveren die op prijs en gebruikskosten met reguliere auto’s vergelijkbaar is. Autorijden wordt daardoor makkelijker, veiliger en schoner. De Nissan van de toekomst vindt zelf zijn weg door het verkeer, is onderdeel van het energiesysteem van de gebruiker en stemt zich af op diens agenda.

Energiebuffer

Nissan wil een grote stap zetten door mobiliteit slimmer te maken voor gebruikers. Steden groeien en de mobiliteitsvraag van de inwoners neemt toe. Ruimte is schaars en fossiele energie raakt uit de gratie. Die ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie op mobiliteit. Nissan zet in op elektrische voertuigen die ook deel worden van het energienetwerk waarin ze fungeren als elektriciteitsbuffer.

ProPilot in 2017
Naast Zero Emission-technologie staat autonoom rijden op de agenda. In 2017 is de QASHQAI leverbaar met ProPilot: de auto vindt zelf zijn weg over snelwegen. Binnen enkele jaren wil Nissan auto’s produceren die vrijwel helemaal zelfstandig rijden. De Nederlander Maarten Sierhuis geeft leiding aan de ontwikkeling van de zelfrijdende Nissan en Infiniti. 

Betaalbare innovaties voor heel rijdend Nederland

  • 50 jaar vernieuwend: van Prairie MPV tot LEAF 30 kWh
  • Bijna 700.000 Nissans in Nederland verkocht
  • Nieuwe fase gestart met ProPilot en Intelligent Mobility

 Auto onderdelen - automaterialenspecialisten.nl

 

BS_19_NL_300x250.gif