Het-Autoplein.nl

Alles van over en voor auto's

autonieuws

Kia Stinger fijngeslepen op beroemde Nürburgring

Kia Stinger

De verkoop van de snelste, krachtigste en meest dynamische Kia ooit – de gloednieuwe Kia Stinger – gaat in het vierde kwartaal van 2017 van start.

Maar voordat de high-performance Gran Turismo in diverse Europese showrooms staat, ondergaan de prototypes nog intensieve tests op de befaamde Nürburgring. Daardoor kan de nieuwe Kia Stinger de performance, betrouwbaarheid en dynamische overtuigingskracht bieden die bij het Gran Turismo-design past. En bij Kia.

Elk prototype van de nieuwe Kia Stinger rijdt in totaal 480 rondjes over de Nürburgring Nordschleife, gelijk aan een afstand van in totaal 10.000 kilometer. Het circuit telt 73 bochten, een verschil van 300 meter tussen het hoogste en laagste punt en hellingen van wel 17 procent. De constante combinatie van intensieve acceleraties, sterke remacties, pittige bochten en diverse wegoppervlakken maken van de Nürburgring de ideale locatie voor het intensief testen van auto’s. Niet voor niets test Kia hier alle nieuwe modellen. Zo ook de nieuwe Stinger.

‘Groene Hel’
De wielophanging, het chassis, de aandrijflijn: alles wordt in de ‘Groene Hel’ tot het uiterste getest. De testprocedures van Kia leggen mogelijke slijtage aan de hele auto bloot, inclusief die van de aandrijflijn. Kia monitort continu de temperaturen van componenten als de uitlaat, de remmen en de transmissie zodat ze straks in productiemodellen te allen tijde optimale prestaties bieden onder de meest extreme omstandigheden.

 

Remkracht
Kia heeft veel aandacht besteed aan de remmen van de nieuwe Kia Stinger. Het R&D-team van Kia heeft in samenwerking met Brembo krachtige 18-inch stalen remschijven ontwikkeld die zelfs onder extreem hoge temperaturen van 800oCelsius maximale stopkracht bieden. Deze reminstallatie is tot het uiterste getest op de Nürburgring, op de Großglockner Hoogalpenstraat in Oostenrijk en op privétestterreinen in Noord-Duitsland en Oost-Spanje.

Snelste Kia ooit
De 3,3-liter twin-turbo V6 Lambda II-benzinemotor met 272 kW (370 pk) voor de Stinger GT – de snelste Kia ooit met een 0-100-tijd van slechts 4,9 seconden – is momenteel in de laatste testfase op de Nürburgring Nordschleife. Het meeste ontwikkelingswerk van de 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor (187 kW/255 pk) en 2,2-liter viercilinder turbodiesel (147 kW/200 pk) – beide leverbaar met achter- of vierwielaandrijving – is al afgerond.

Een Stinger-prototype met dieselmotor heeft in totaal al 20.000 kilometer op de Nürburgring Nordschleife afgelegd. Het prototype had hier de vereiste 10.000 testkilometers al afgerond, maar vanwege extra ontwikkelingswerk aan het chassis moesten de engineers in een nieuwe serie ook de nieuwe componenten testen. Daarom werden nog eens 10.000 testkilometers extra afgelegd, met uiteindelijk een uitstekend resultaat.

Het testen van de achttrapsautomaat van de nieuwe Kia Stinger, verkrijgbaar in combinatie met alle drie de motoren, was een belangrijk onderdeel in het testprogramma. Tests op de Nordschleife wezen uit dat er extra koeling van de transmissie nodig was, omdat de olietemperatuur hoger opliep dan wenselijk. Om extra koeling te bieden werd de transmissie voorzien van een oliekoeler met meer koelcapaciteit.

Dat klinkt als muziek in de oren
Een ander onderdeel van het testprogramma is het Active Sound Design: een primeur in een Kia. Dit systeem benadrukt het motorgeluid via de geluidsboxen in plaats van via een aparte actuator. Het in Europa ontworpen geluid is nauwkeurig afgestemd op de lay-out van de motor. Zo benadrukt het systeem in de Kia Stinger met 3,3-liter biturbo V6 een krachtige V6-sound, terwijl in de versie met 2,0-liter turbobenzinemotor een sportieve viercilinder van zich laat horen bij het accelereren. In de 2,2-liter turbodieselmotor zorgt het Active Sound Design voor een typische, sportieve dieselgrom.

Soundengineers hebben het systeem gekoppeld aan de Drive Mode Selector van de Kia Stinger, zodat de bestuurder het geluidsniveau in het interieur kan aanpassen. Het geluid wordt iets luider en agressiever als de bestuurder wisselt van de rijmodus Eco naar Normal, Sport en Sport+.

27 maal rond de wereld
De Stinger verbleef niet alleen op de Nürburgring voor testwerkzaamheden, maar reed over de hele wereld. In totaal zijn er al meer dan 1,1 miljoen testkilometers afgelegd: het equivalent van 27 rondjes rond de aarde. Het ontwikkelingswerk van de nieuwe Kia Stinger vond plaats in Europa, het Midden-Oosten, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Op deze manier is de Stinger aan diverse klimaatsoorten blootgesteld. De Stinger reed in woestijnen, door drukke stadscentra en over extreem hoge bergpassen, in extreem koude of juist extreem hete omstandigheden.

Productie
De productie van de nieuwe Kia Stinger start in de tweede helft van 2017. De Europese verkoop start in het vierde kwartaal. Kia Motors Nederland onderzoekt momenteel nog de marktkansen van de nieuwe Kia Stinger in Nederland.

Intensief ontwikkelingsprogramma voor nieuwe Kia Stinger

Elk Stinger-prototype rijdt 480 testronden op de Nürburgring, gelijk aan 10.000 testkilometers

Fine tuning van onder meer high-performance remsysteem, krachtige motoren, achttrapsautomaat, aerodynamica

Bekijk de Kia Stinger in actie op de Nürburgring: VIDEO

Wereldwijd al meer dan 1,1 miljoen testkilometers afgelegd

Europese verkoop nieuwe Kia Stinger start in vierde kwartaal 2017

Marktkansen in Nederland worden onderzocht

 

Technische specificaties staan hieronder

Kia Stinger – Technische Specificaties (Europa)*

Carrosserie en chassis
Vierdeurs, vijfpersoons sportsedan, met een volledig stalen zelfdragende carrosserie. Keuze uit drie turbomotoren met achter- of vierwielaandrijving, gekoppeld aan een achttraps automaat.

Aandrijflijn  
2,2-liter / 200 pk diesel  
Type vier-in-lijn mét turbo
Motorinhoud 2,199 cc
Boring x slag 85.4 x 96.0
Compressieverhouding 16.0:1
Maximum vermogen 200 pk (147 kW) @ 3.800 tpm
Maximum koppel 440 Nm @ 1.750-2.750 tpm
Kleppen 16 (vier per cilinder)
Brandstofsysteem CRDI (common-rail direct injection)
2,0-liter / 255 pk ‘Theta II’ benzine  
Type vier-in-lijn mét turbo
Motorinhoud 1,998 cc
Boring x slag 86.0 x 86.0
Compressieverhouding 10.0:1
Maximum vermogen 255 pk (188 kW) @ 6.200 tpm
Maximum koppel 353 Nm @ 1.400-4.000 tpm
Kleppen 16 (vier per cilinder)
Brandstofsysteem GDI (gasoline direct injection)
3,3-liter / 370 pk ‘Lambda II’ V6 benzine  
Type V6 twin-turbo
Motorinhoud 3,342 cc
Boring x slag 92.0 x 83.8
Compressieverhouding 10.0:1
Maximum vermogen 370 pk (276 kW) @ 6.000 tpm
Maximum koppel 510 Nm @ 1.300-4.500 tpm
Kleppen 24 (vier per cilinder)
Brandstofsysteem GDI (gasoline direct injection)

Layout en aandrijving
Motor voorin / achter- of vierwielaandrijving

Transmissie
Achttraps automatische transmissie (voor alle modellen)

Transmissieverhoudingen      
  2.2D 2.0i 3.3i
1e 3.964 3.964 3.665
2e 2.468 2.468 2.396
3e 1.610 1.610 1.610
4e 1.176 1.176   1.190
5e 1.000 1.000 1.000
6e 0.832 0.832 0.826
7e 0.652 0.652 0.643
8e 0.565 0.565 0.556
Achteruit (R) 2.273 2.273   2.273
Eindoverbrenging 3.385 3.727 3.538
Wielophanging en vering  
Vóór Volledig onafhankelijke McPherson Multi-link (5-link) wielophanging, springveren, met gas gevulde schokdempers met anti-roll stabilisatorbalk
Achter Volledig onafhankelijke McPherson Multi-link (5-link) wielophanging, springveren, met gas gevulde schokdempers met anti-roll stabilisatorbalk
Besturing    
Type Variable ratio Rack-mounted Motor Driven Power Steering (R-MDPS): elektrisch bekrachtigd, tandheugel, variabele verhoudingen
Stuuromwentelingen 2,4 (2WD), 2,3 (AWD)
Draaicirkel 11,2 meter (RWD), 11,7 meter (AWD)
   
Remmen      
  2.2D 2.0i 3.3i
Schijven voor / achter 320/315 mm 345/330 mm   350/340 mm
Voor Geventileerd Geventileerd Brembo geventileerd (4 zuigers)
Achter Massief Geventileerd Brembo geventileerd (2 zuigers)
Wielen en banden    
2.2D 225/50 R17 banden, 7.0Jx17 lichtmetaal
2.0i 225/45 R18 banden, 8.0Jx18 lichtmetaal
3.3i 225/40 R19 banden, 8.0Jx19 lichtmetaal (vóór)
255/35 R19 banden, 9.0Jx19 lichtmetaal (achter)
Reservewiel Bandenreparatiekit (‘thuiskomer’ is optioneel)
Afmetingen (mm)      
Exterieur      
Totale lengte 4.830 Totale breedte* 1.870
Totale hoogte 1.400   Wielbasis 2.905
Spoorbreedte vóór** 830 Overhang achter 1.095
Overhang vóór 965    

*exclusief  zijspiegels

Interieur  
  Vóór Achter
Hoofdruimte 974  939
Beenruimte 1.083   925
Schouderruimte 1.433 1.391

*Voorlopige cijfers

 Auto onderdelen - automaterialenspecialisten.nl

 

BS_19_NL_300x250.gif